Derfor skal du vælge årstidens frugt og grønt

af

Følg Diabetes Stories på Bloglovin

Dette blogindlæg er skrevet af Diabetesforeningens diætist Lisa Heidi Witt. Lisa er klinisk diætist og har rådgivet om mad og diabetes i mere end 10 år i Diabetesforeningen.

Jordbærrene ser indbydende ud, når de ligger og gør sig til i butikkerne – også når det er vinter. Til min datters store fortrydelse køber jeg dem dog ikke, og jeg må indkassere flere irriterende mor-blikke på den konto. Men jeg holder fast, for jeg vil gerne skærpe hendes opmærksomhed på årstider. Hun er vokset op i en tid, hvor alle slags bær og grøntsager er tilgængelige året rundt – og det er ærgerligt, synes jeg.

Men sådan har jeg ikke altid tænkt. Da vi for nogle år siden lavede en nytårsdessert til Diabetesforeningens medlemsblad, var den pyntet med fine friske jordbær. Det blev vi kritiseret for – og med rette!

Men der er flere gode grunde til at vælge årstidens frugt og grønt og gå uden om råvarer, der er importeret langvejs fra uden for sæson:

  • Når vi spiser efter årstiderne, skaber det variation i vores måltider
  • De danske råvarer i sæson er ofte billigere end råvarer uden for sæson
  • Der er færre sprøjtemidler i danske sæsonvarer end i tilsvarende udenlandske
  • Vi skåner miljøet og sparer på ressourcerne, hvis vi køber sæsonvarer produceret lokalt eller i vores nærhed

Bevæg dig ud i sommerlandet og forsyn dig med årstidens friske råvarer. Du finder dem både i butikkerne og i de mange små vejboder langs de danske landeveje. Sommeren bugner af frugt og grønt:  nyplukkede søde, røde jordbær, nyopgravede kartofler syrlige rabarber, salat, kål, krydderurter, squash, tomater, ærter, spinat, spidskål og meget mere.

Uhm – nu er det nu!

 

Inspiration til mad:

Køb vores nye kogebog “Sommermad”

Få gratis opskrifter på sund og lækker sommermad med sommerens friske råvarer

Køb vores kogebøger i netbutikken

Skriv et svar