Kom du igennem julen ?

af

Dette er et MEGET spontant indlæg, da jeg selv havde en anderledes jul og jeg i mine netværk kan se, at nogle er jer der er nye med diabetes 2, har haft en del spørgsmål.

Jeg lever selv sådan 50/50 ud fra LCHF princippet. Det er KUN pga jul og sygdom at jeg valgte, ikke at sætte et højere mål for mig selv her i slutningen af 2017 og da jeg har planlagt at vi skal have sushi til nytår.
Min krop har dog åbenbart alligevel vænnet sig til ikke at få så mange kulhydrater, så jeg endte med at bruge juleaften med en voldsom kvalme og dagene efter med koldsved.
Heldigvis havde jeg ingen andre planer og jeg er frisk igen her på slutningen af 2 juledag.

Imens har jeg haft tid til, at holde øje med de ting ( primært nye ) stiller spørgsmål til mht julemad og jule-blodsukker.

DETTE ER MEST INFO FOR JER DER ER NYE MED TYPE 2 DIAGNOSEN.

MADEN
Når man spiser mad, skal man huske at det ALTID både er sukker og kulhydrater som blodsukkeret stiger af.
(personligt reagerer jeg kraftigere på kulhydrater end på sukker)

Min mor havde ”glemt” at jeg ikke drikker sukkersodavand, så jeg drak alm cola ( heldigvis stod der på dåsen at der var 35 g kulhydrat i, så det var nemt for mig lige at tage et lille skud insulin)
Der er 35 g kulhydrater i en lille skål risengrød og endnu flere når det bliver til ris a´la mande.
Jeg spiste 3 kartofler, hvilket er 30 g kulhydrater.
Der er 20g kulhydrat i et lille marcipanbrød…. Dem fra Anthon Berg )
Anden var ”gratis”, men sovsen var der jo lidt sukker i.

Jeg henter mine kulhydrat tal på den app der hedder ( kulhydrat ), hvor man også kan lave sine egne kort for det mad man ofte spiser.
Hvis man er i behandling med tabletter eller slet intet, kan man evt lægge motion ind i skemaet før eller efter, for at hjælpe blodsukkeret tilbage til et roligt niveau.
Jeg endte med at gå i seng juleaften med et blodsukker på 8……….. hvilket er ok for mig på en dag som juleaften ( der også indeholdte sygdom).

TRAVLHED / STRESS
Jeg har også set nogle der ikke kunne forstå, at de egentlig havde spist fornuftigt, men nu alligevel stod med et højt blodsukker.
Hvis du har haft rigtigt travlt op til julen eller måske selv står for julefrokosten, kan dit blodsukker reagere ved at stige.
Det er normalt for det fleste, at blodsukkeret vil stige ved både stress, sygdom, depression eller hormonelle udsving. …

Mit råd er at huske PYT knappen i de dage, for ingen af os lever jo med julemad og julefrokoster hele året.

JUL UDEN SUKKER OG KULHYDRATER.
For dem der ønsker en jul UDEN at skulle tænke på hvad der kan få blodsukkeret til at stige, er der heldigvis rigtigt mange opskrifter at hente. Det er hverken and eller flæskestegen man behøver at undvære, men man kan lave sin rødkål selv, uden at tilsætte sukker og man kan udskifte kartoflerne med ovnbagte grønsager( dem uden stivelse i ) Ris a´la manden kan man lave i en chia-grød version, og hvis man googler på nettet, kan man på LCHF sider, finde et væld af opskrifter på mad der ikke tricker blodsukkeret.

OG HVORDAN SÅ MED MIG ?
Jeg fandt en træningsbuddy i sidste uge hvilket nu gør at vi begge får meget mere luft og motion end før.
Selvom hun er ”ny” med diagnosen og jeg er ”gammel” lærer vi begge af hinanden.
Hver 18énde dansker har diabetes, så hvis du selv mangler en buddy, er der stor chance for at der bor en tæt på dig.
Vi kendte ikke hinanden for en uge siden, men vi er godt på vej, og det er dejligt at mødes om et fælles mål.

Når jeg har overstået mit nytår, vil jeg kunne fortælle mere om hvordan LCHF vil virke for mig og selvfølgelig også vise jer hvordan mit blodsukker falder… ( 7-9-13 )

Jeg håber at I alle får et dejligt nytår.

Hvis du har lyst til at følge min dagligdag og refleksioner oftere, er du velkommen til at følge mig.
Facebook: Hende med type 2
Instagram: Hendemedtype2

Mange hilsner Line

Skriv et svar