En god start på dagen

af

Emilie Tromholt er 33 år og har haft diabetes siden 2005. Hun er gift, og har en datter på 5 år. Hverken Emilies mand eller datter fejler noget – til gengæld lider Emilie også af cystisk fibrose. Hendes diabetes er en følgesygdom hertil, og er derfor en blanding af type 1 og type 2. Den minder dog mest om type 1. Til daglig arbejder Emilie som konsulent, og i fritiden nyder hun tid med familien og at rejse. Emilie driver også bloggen mestudaflivet.dk, hvor hun blogger om, hvordan hun lever med en kronisk sygdom, men samtidig nyder livet, og får så meget ud af det som muligt.


Hvor klichéfyldt det end kan lyde, betyder det meget for mig med en god start på dagen. Både helt generelt, men især i forhold til mit blodsukker. Det er lidt som om, at hvis jeg starter godt ud med et stabilt blodsukker, så er det lidt lettere at styre resten af dagen også. De fleste morgener ligger mit blodsukker pænt mellem 4,5 og 6, og jeg gør så en dyd ud af at få en morgenmad, der næsten ikke indeholder sukker, og som giver mig et stabilt blodsukker hele formiddagen.

Jeg elsker nybagte boller, så det spiser jeg i weekenden – med et ordentligt skud insulin til, men i hverdagen går jeg efter de nemme, men blodsukker-stabile, løsninger. Jeg har ikke flere timer til at stå og kokkerere om morgenen, men 5 min., og maks. 10 min., vil jeg gerne bruge på at lave mad.

Fordi det betyder så meget for mig, tænkte jeg, at jeg ville dele nogle af de ting, som jeg spiser (i øvrigt spiser min mand, der ikke har sukkersyge det samme, som jeg gør):

  • Ristet rugbrød og blødkogt æg
  • Ristet rugbrød og ’morgenæg’ lavet i mikroovnen (2 æg røres sammen i et krus med en sjat mælk, 1 spsk. revet ost og lidt grønt, f.eks. lidt tomat/ peberfrugt/ løg, og så får det hele 2 min. i mikroovnen – voilà)
  • Sommer-shake (frossen banan + bær blendet med Chease vanille skyr, lidt havregryn og mælk)
  • Neutral skyr/ A38 med nødder og kerner (jeg laver en blanding af mandler, valnødder, hampefrø, kakaonibs, gojibær, hirsefrø og sesamfrø – jeg blander bare en pose af hver og så er der müsli, det er lidt dyrt men meget nemt at lave, og en portion holder forholdsvis længe, synes jeg)
  • Cheasy vanilleskyr med frisk frugt, gerne bær og en smule agavesirup
  • Chiagrød (jeg sætter frøene i blød i kokosmælk natten over og laver så en skål med 50 % A38 og 50 % chiagrød toppet med hvad jeg nu har: Frugt, nødder, peanutbutter (fra Urtekram – uden sukker), ristede kokosflager eller lignende)
  • Morgenmadsmuffins (lavet fra denne opskrift fra Cathrine Brandt – de tager jo tid at lave, men kan fryses ned, så om morgenen tager det få sekunder at ’lave’ morgenmad)
  • Hvis det skal gå hurtigt, spiser jeg “bare” A38 med mandler og rosiner på

Desuden får jeg mig altid en latte lavet på laktosefri minimælk (ikke fordi jeg er laktoseintolerant, men fordi der er mindre sukker i laktosefri mælk).


Få Diabetesforeningens bedste morgenmadsopskrifter

Hvad “må” man spise som ny type 2’er? 

Skriv et svar