Mit 10 års jubilæum

af

I denne måned har jeg 10 års jubilæum som type 2-diabetiker, og hvad er der så sket på de 10 år, og hvad har jeg lært ? 

Jeg brugte de første 6 på, at have et ret sundt diabetesliv, hvor jeg følte, at jeg havde kontrol over min diagnose, men de sidste par år har jeg måtte gribe tingene helt anderledes an, for at vide NOK om min krop til at have lidt ro i det kaos den udsætter mig for.
Jeg har brugt de sidste år på at nørde dybt ned i viden omkring diabetes, kost, kroppen og hvordan man finder balance i det hele.
Derudover finder jeg både glæde, støtte og inspiration i facebook gruppen ”Diabetes 2 Danmark”, hvor vi støtter og hjælper hinanden i hverdagen.

Hvis jeg i dag skulle give nogle råd til dem der er helt nye med diagnosen ville jeg fortælle følgende.  


(Samme dag havde min guddatter fødselsdag, og senere delte jeg en sund ærtesuppe med kæresten….. )

1. Træk vejret og husk din krop ikke er din fjende, men du skal være dens bedste ven 
( Det betyder ikke, at man ikke kan byde sin bedste ven på et stykke kage engang imellem, men det betyder at man som udgangspunkt skal hjælpe den til et langt og sundt liv )

2. Du behøver hverken at følge en kur eller undvære noget resten af dit liv 
Du skal bare justere kosten så den passer til de behov DIN krop har
( Vores behov som diabetikere er ikke ens og derfor mener jeg, at man får det bedste diabetesliv ved at justere på livretterne. )
Se detaljeret på det liv du havde før og lav et nyt, hvor du både putter mere sundhed og glæde ind.
Glæde og ro påvirker OGSÅ dit blodsukker )

3. Forstå dit blodsukker 
Der er en del ting omkring blodsukre der er gode at få styr på.
Hos din læge får du ofte oplyst tal fra skalaen med ”de høje tal”
På dit hjemmeapparat vil det være den lave skala ( målt i % sukker i blodet. )
Mange ved ikke helt hvad de skal bruge hjemmeprøverne til, så her er lidt forklaring.

1. Om morgenen får du det fastende tal, der er rart at vide, da det er det samme som lægen måler bare i nogle andre tal.

2. Før måltidet får du det tal du kan brug til at vide hvad du skal beregne fra, hvis du er på insulin, og skal dosere den korrekte dosis….. eller bare kan bruge til at vurdere pkt. 3 på listen

3. 1½ til 2 timer efter du har spist skal kroppen have fordøjet maden, og de ting der var i den.
Hvis du har spist det din krop kunne tåle, skal dit blodsukker derfor helst være på ca samme tal som pkt 2 ( før måltidet )
Hvis det er meget højere, kan det derfor være en smart ting at enten justere på maden eller den medicin der hjælper dit blodsukker.

På diabetesforeningens www side, kan du læse om dine rettigheder til at få strimler og nåle til at måle med
Apparatet fås enten gratis hos læge eller direkte hos producenterne.

4. Du gjorde formentlig ikke noget forkert 
Der er desværre stadig en masse skam forbundet med at få diabetes, da det ER kompliceret at forstå både kroppen, genetik og samfundets påvirkning på vores liv.
LANGT de fleste af os har levet præcis det samme liv som dem der levede omkring os, så hvorfor skal vi skamme os for at have været sociale og have levet i samme samfund som andre ?
I mit eget tilfælde er der en hel masse genetik der var med til at udløse det, da jeg 10 år før min diabetes diagnose fik PCO, og ingen dengang oplyste os, at det var en hurtig vej til en diabetes diagnose, hvis man ikke ændrede kosten drastisk.
Stress i mit liv gjorde det efterfølgende værre, så TILGIV DIG SELV, hvis du går og slår dit selv i hovedet.
Ofte ser jeg i mit ”diabetes arbejde” at skam og skyld fylder alt for meget i hverdagen, og HUSK at du med de rette justeringer, tager rigtigt meget ansvar for dit liv, og husk at klap dig selv på skulderen for det.

5. Søg hjælp 
Hvis du ikke føler at du får den rette hjælp hos egen læge, så fortvivl ikke.
Der er masser af steder hvor du kan få ekstra støtte.
Mange kommuner har diabetes skoler, hvor du kan få basis info om kost, motion og hvilke følgesygdomme du skal være obs på.
Derudover er der en masse andre netværk du kan søge støtte i.
Nogle kommuner har lokalafdelinger af diabetesforeningen, hvor folk mødes til enten madlavning eller motion.
Jeg er efterhånden ”erfaren” så jeg har ikke brug for at lære om basisviden, men jeg kunne SLET ikke leve uden de netværk der er på de sociale netværk på facebook og instagram.
I ” Diabetes 2 Danmark” på facebook, deler vi dagligt mange problematikker og glædelige nyheder, som er med til at løfte både mig og andre i hverdagen.


( Jeg vælger ofte jordbær, hvis sukkertrangen bliver for stor, da de har mindre sukker end andet frugt )

Det vigtigste jeg har lært er, at der ikke ER noget svar på det rigtige diabetesliv, for det der er rigtigt for mig er ikke nødvendigvis det rigtige for en anden.

Hvis du har lyst til at følge min dagligdag og refleksioner oftere, er du velkommen til at følge mig.
Facebook: Hende med type 2
Instagram: Hendemedtype2

Tak fordi at du læste med
Line 

 

Skriv et svar