Min træner og jeg Vol.1

af

De fleste af os går rundt med drømme, ambitioner og mål for vores liv.
Jeg har nået mange af dem.
Jeg har fået en dejlig familie, jeg har haft spændende udfordringer da jeg arbejdede og jeg kan nu bruge noget af min tid på at hjælpe andre der har brug for mine erfaringer som diabetiker.

Jeg har dog ÉT mål, som jeg endnu ikke har nået, selvom jeg brændende har ønsket mig det, i mange år.

En af de drømme jeg har er, at få en krop der er sund, stærk, i mere mental balance og i en stand, hvor jeg er fri af insulin.
….. Medicinen er ikke en byrde, men hvor kunne det dog være fedt, at have SÅ godt et blodsukker, at min krop kunne klare sig selv.

Løsningen er, at få en hverdag, hvor motion og sund diabeteskost er en naturlig del af de daglige opgaver.
Udfordringen er, at nå dertil.
 
Når man kender formlen er det jo bare at komme i gang, ikk’?


Desværre er det ikke altid så nemt, og mange som mig bruger derfor mange år på at slå sig selv i hovedet, da det jo så kun kan være én selv der er noget i vejen med, når formlen til det gode liv ligger lige foran.

“Hvis vi ikke har et klart billede af ”modstanderen” tror vi at ofte, at den ligner personen i spejlet”

Da jeg fik min type 2 diagnose for 11 år siden skete det sammen med en masse andre ændringer i mit liv, så det at få motion og sund mad ind, var ikke et problem dengang, men blot en del af, at skulle skabe sig et nyt liv efter en skilsmisse.

Jeg formåede også at holde det sunde liv i mange år, men i 2015 blev jeg syg med en belastningsskade ( ptsd), så mentalt blev jeg sat på pause.
I de år jeg har gået hjemme, er kiloene kommet på igen, og selvom jeg kender den gamle formel, kan jeg ikke få den til at virke mere.

 ” hvis man kender formlen, men ikke kan bruge den mere, skal man finde hjælp til at skrive en ny”

Ved et tilfælde hørte jeg en veninde sige, at hun lige havde bestilt et online forløb hos en personlig træner.
Personlige træner har ALDRIG været mig, da jeg syntes at de presser folk for meget, og råber ” KOOOM SÅÅÅÅÅ” imens man er ved at eksplodere og sprænge samtlige blodkar.
Det var i hvert fald det jeg TROEDE.

Nogle har set Rune Raahauge på TV3 i den store vægtkamp, men det havde jeg ikke.
 
Jeg valgte dog at lade ham ringe mig op, og jeg var solgt med det samme, da jeg kunne mærke, at han kunne rumme mine diagnoser, mine udfordringer, og MIN måde at gribe en rejse an på.
Vi har lagt en vildt god plan, der tager hensyn til ALT hvad mit liv indeholder
(også det personlige der kan spænde ben i en lang proces)



Jeg er nu 2 måneder inde i rejsen og det er det bedste jeg har gjort for mig selv i over 10 år.

Jeg er på en rejse, hvor jeg dagligt bliver stærkere mentalt, da det både kræver og BYGGER styrke, at gøre mere for sig selv, og kunne sige nej til de ting der ikke gavner målet.

Det kræver og bygger styrke at vælge motionen til ( især på de dage, hvor jeg har fået for lidt søvn, eller min angst tror at verden er farlig).

Jeg er ingen superwoman og den første måned havde jeg næsten ikke tabt mig noget, da jeg lige skulle i gang med at lære om kalorier istedet for kulhydrater ( som de fleste diabetikere har en doktorgrad i ).

Runes støtte har været uvurderlig, da han har haft tålmodighed med mine private forhold der spændte ben, og samtidigt har heppet på mig hver gang vi har haft kontakt ( som er flere gange om ugen )

Jeg havde IKKE fået vendt mit liv nu, hvis jeg ikke havde Rune til at heppe på mig.
Uanset om jeg har glemt at støvsuge, og uanset om jeg har råbt af familien, får jeg af vide af Rune at jeg er sej, hvis jeg midt i alt kaoset huskede at gå en tur, eller spise efter min plan, og DERFOR er en coach det rigtige for mig.
Jeg har nemlig enormt svært ved at rose mig selv og sætte mig selv først, og det giver Rune mig et frirum til, og husker mig på, at jeg er vigtig….. og vores mål er vigtigt.

Han hjælper mig ligeledes med mine trolde….
… altså dem der siger at sengen er sjovere end løbebåndet.
Jeg har også snart fået en NY doktorgrad i, at kunne spotte kalorier, og sortere dem fra, så det ikke KUN er velvære…. men også vægttab.

Jeg har kaldt dette indlæg Vol.1, da jeg forventer at mit forløb kommer til at tage et år, selvom jeg kun skal tabe mig 20 kg.

Jeg har for min egen skyld gjort plads til, at livet har bump
Jeg har for min egen skyld gjort plads til, at jeg ikke altid vil have motivation til, at træne nok eller spise sundt nok.

Jeg har lovet mig selv, at jeg kommer i mål, ligegyldigt om det foregår med 200 eller 2 km i timen, for jeg skal KUN gøre dette i et tempo, hvor jeg også mentalt er med, når jeg er på endestationen.

I dette skal jeg ikke kun have en sund krop, men min mentale energi skal også ende et sted, hvor det er lige så normalt at dyrke motion og spise balanceret ( som en type 2 diabetiker ), som det er at børste tænder om morgenen.

Diabetes skal ikke være en byrde for mig, men skal være det der minder mig om, at jeg skal passe på mig selv i mange år endnu.

P.s.
Da jeg startede dette forløb målte jeg mit fastende morgenblodsukker til et sted imellem 12-16.
Efter 1½ md. har jeg målt det til 5,9 og det er aldrig over 10
Vægttab er minus 3 kg, men det koster at have fødselsdag og ferie midt i forløbet.

P.p.s
Jeg er ved at tage golfkørekort, så hvis jeg ikke bliver smidt af banen, vil jeg også skrive mere om fordelene ved den slags motion i senere blog indlæg.
… diabetesforeningen har samarbejde med en del klubber rundt omkring i landet.
Læs evt. mere om Diabetesforeningens samarbejde med golfklubberne på golf.dk/sundmedgolf

Skriv et svar